Gloeiend van trots
Het zindert en het bruist in het Pouwer College te Utrecht. Maar liefst 57 leerlingen zijn geslaagd voor hun IVIO-examen en verheugen zich op de feestelijke diploma-uitreiking op 23 juni. Kijk, dat hebben ze toch maar mooi voor elkaar. ‘Ik kan écht wel wat!’ lijkt het door de school te gonzen.
Pouwer staat voor Praktijk Onderwijs Utrecht – Werken Evalueren en Reflecteren. De school is gevestigd in een achterstandswijk en biedt plek aan 200 leerlingen.
Nicolette Lammers bekleedt verschillende functies in de organisatie. Ze is onder andere docent AVO en examencoördinator. ‘Onze leerlingen zijn zó blij met hun cijfers,’ vertelt ze zichtbaar trots. ‘Met een certificaat op zak laten ze zien wat ze kunnen. Niet alleen aan anderen (denk aan de entreeopleiding) vooral aan zichzelf. Eén van onze leerlingen uit de vijfde heeft – als eerste en enige op school – dit jaar Nederlands niveau F2 gedaan. Hij is geslaagd met een zeven! Dat inspireert de anderen meteen.’
Aantoonbaar vaardig
Pouwer werkt uitsluitend met IVIO-examens. ‘Nu alweer een vijf jaar,’ vertelt Nicolette. ‘We zijn niet alleen erg tevreden over de examens an sich, ook over de klantvriendelijkheid van IVIO. Vragen worden snel beantwoord en elke leerling kan op zijn of haar eigen niveau een toets maken.’
Op dit moment biedt Pouwer alleen de examens Nederlans en rekenen aan. Deze sluiten perfect aan op de methode van Deviant die de school gebruikt. Pouwer overweegt om ook de branchegerichte IVIO-examens zoals ‘secretariaat’ en ‘schoonmaak’ in te kopen. Nicolette: ‘Als docent merk ik dat leerlingen het onderwijs serieuzer nemen als ze een examen kunnen maken en een certificaat kunnen verdienen. Ze doen het dan ergens voor. Dat pleit voor uitbreiding van ons examenpakket.’
Nagelbijten
Nicolette: ‘Op de examendag was de spanning hier om te snijden. Er waren surveillanten van buiten de school, alles ging heel officieel en de leerlingen waren enorm zenuwachtig.’
Gelukkig slaagde bijna iedereen. De leerlingen hadden van te voren geoefend met IVIO-proefexamens. Belangrijk, omdat de meeste leerlingen veel faalervaringen hebben en het examen juist een boost voor het zelfvertrouwen moet zijn.
‘We hadden voornamelijk derde en vierdejaars leerlingen. Hun coaches, oftewel mentoren, konden voor elke individuele leerling een examen op maat bestellen. Eigenlijk ging alles van een leien dakje.’
Bevlogen docenten
Dat examen doen veel betekent voor de leerlingen is inmiddels duidelijk. ‘Maar het doet ook iets voor ons, de docenten.’ Nicolette wijst op zichzelf. ‘Door de examens worden ook wij getriggerd. We dagen onze leerlingen meer uit en krijgen hen daardoor op een hoger niveau. We zijn een professionaliseringsslag aan het maken en de examens horen daarbij. Onze leerlingen hebben ons nodig, met de IVIO-examens hebben we hen iets concreets te bieden.’
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.